فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 10 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

روشها و فنون حل مساله(جزوه جامع و کامل)

روشها و فنون حل مساله(جزوه جامع و کامل)

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 72 صفحه

 

 

 

مقدمه:

همه ما در زندگي فردي و اجتماعي خودمان با مسايل و مشكلات متعددي مواجه مي شويم. در واقع زندگي چيزي جز روند پياپي مواجه شدن با مسايل و مشكلات و تلاش براي حل و فصل آنها نيست. بنابراين وجود مشكل در زندگي طبيعي است و هركسي در زندگي خود، با مشكلاتي روبرو مي شود. وجود مشكلات كوچك و بزرگ درزندگي، عادي است و ما خواه  نا خواه  با مشكلات متعددي در زندگي خود مواجه مي شويم. بنابراين به جاي اينكه منفعلانه عمل كرده و آرزو كنيم كه اي كاش هيچ مشكلي در زندگي ما پيش نيايد بهتر است ياد بگيريم كه چطور مشكلات خود را حل كنيم. برخورداري از توانايي لازم براي حل موفقيت آميز مسايل موجب مي شود تا اعتماد به نفستان بيشتر شده و احساس ارزشمندي بيشتري پيدا كنيد. ولي اگر فاقد مهارتهاي لازم براي حل مشكل باشيد يا از روش هاي نامناسب و معيوب براي حل مسايل خود استفاده نماييد، در سازگاري با محيط اطرافتان دچار مشكل شده و بهداشت رواني شما تهديد خواهد شد.كسب مهارت حل مساله شما را قادر مي سازد تا به طور سازنده با مشكلات زندگي برخورد كنيد. حل مساله مهارتي است كه مي توان آن را آموخت و بكار بست.حل مساله مستلزم چند فعاليت است. ابتدا بايد مشكل را به دقت تعريف كنيد،و سپس راه حل هاي متفاوت حل مشكل را مطرح كرده و مورد بررسي قرار دهيد و در نهايت  مناسب ترين و موثرترين راه حل را انتخاب و اجرا کنيد.                                                                  

چگونگی برخورد با مشکلات:

در هنگام برخورد با مشکل دو کار می توان انجام داد:

آن را پذیرفت و با آن زندگی یا کار کرد آن را پذیرفت ولی برای رفع آن راه حل یافت.

را ه نخست پذیرش وضع موجود، و در نهایت شکست است و را دوم بهبود و ارتقاء را بهمراه دارد.

ویژگی مشکلات: معمولا افرادی که مشکلی بوجود می آورند خود مستقیما تحت تاثیرآن قرار نمی گیرند.

مشکلات مربوط به کیفیت :

1-مشکلات اتفاقی 2-مشکلات مزمن

مشکلات اتفاقی :

مشکلات اتفاقی ،مشخص و روش هستند. برای مثال افزایش ضایعات و..

راه حل:مشکلات اتفاقی از طریق کنترل و شناسایی علت ها و سپس یافتن راه حل ها و انجام مناسب ترین آنها،برطرف می شوند.

مشکلات مزمن:

مشکلات مزمن چندان مشهود نیستند و پذیرفته شده و عادت،شده اند. برای مثال پذیرش 2درصد اقلام معیوب و نگرشی که برای رفع آن نمی توان کاری کرد.

راه حل:برای برطرف کردن مشکلات مزمن بایستی از فرایند بهبود استفاده کرد زیرا مشکل در سیستم نهادینه شده است.

در هنگام بررسی مشکل به چه سئوالاتی باید پاسخ گفت:

1-چرا؟  2-چه هنگام؟  3-درچه مکان؟  4- توسط چه کسی؟   5- چگونه؟

 

دسته بندی مسائل:

الف- مسائل عادی یا بسته (ساده)

ب- مسائل غیرعادی یا باز (پیچیده)

الف:مسائل عادی یا بسته : مسئله ای است که الگو،قواعد،فرمول یا روش حل آن شناخته شده و مشخص می باشد.مثال:واکنش شیمیایی اسید و باز،چگونگی درمان آنفولانزا،محاسبه مشتق یا انتگرال و...

 

ب: مسائل غیرعادی یا باز:مسئله ای است که راه و روش حل آن ناشناخته است، چنانچه همه یا تعدادی از مراحل اصلی فرایند حل یک مساله ناشناخته و نامشخص بوده و نیاز به ابداع یا کشف داشته باشد.مثال: درمان سرطان،ساخت

هواپیماهایی با قابلیت پرندگان و..

حل مسئله دغدغه حیاتی مدیران جهان:

طبق پیمایشی که در مورد 1000مدیرارشد به وسیله انجمن کالیپر صورت گرفته و در وال استریت ژورنال هم منتشر شده ،هم اکنون: توانایی حل مساله به یکی از مهم ترین خصایص مدیران تبدیل شده است.

شناخت مساله:

*مساله بر اساس هدف تعیین می شود.مثلا اگر هدف شما خرید است ،نداشتن پول یک مساله محسوب می شود.

 هدف: هدف آن چیزی است که ما می خواهیم انجام دهیم یا به آن برسیم.بدون تعریف هدف اندیشیدن در مورد مساله ممکن نیست.

*مساله بستگی به زمینه و موقعیت تصمیم دارد. در زمان جنگ،مبلمان خانه چندان مهم نیست اما در زمان صلح غذای حیوان خانگی نیز مهم می شود.

موقعیت:موقعیت در واقع همان شرایط محیطی یا چگونگی رویدادها است.موقعیت ها را باید به طور عینی و بی طرف بررسی کرد،ضمننا هر موقعیتی لزوما به خودی خود مشکل نیست.

*مسائل با توجه به دیدگاه افراد،متفاوت هستند.مثلا برای یک مدیر تولید که به دنبال کارایی واحد خود است- موجودی زیاد در انتهای خط،مساله است.اما برای مدیر بازرگانی- که می خواهد همیشه موجودی داشته باشد-موجودی یک موضوع مطلوب است.

دیدگاه:دیدگاه یعنی منظری که تعریف کنندگان مساله از آن زاویه به تفسیر عالم واقع می پردازند!

بنابراین در شناخت مساله سه عامل هدف، موقعیت و دیدگاه موثر است.

 

مهارت حل مساله:

 رويكردي منظم و متوالي است كه به فرد كمك مي كند تا به طور موثري مسائل زندگي خود را حل كند.مهارت حل مسئله يك فرايند شناختي رفتاري عاطفي كه در آن فرد يا گروه تلاش  مي كند راه حل يا شيوه مقابله موثري براي يك مساله خاص شناسايي يا كشف نمايد.

حل مساله منعكس كننده يك رويكرد مثبت نسبت به زندگي است . و نقطه مقابل درماندگي محسوب مي شود.

حل مساله يك فرايند است نه نتيجه.

حل مساله يك فرايند تجويزي است كه در موارد گسترده كاربرد دارد.

                                                                                                     حل مساله یعنی آزاد شدن از قید مسئله.

 

مساله1:ژاپنی ها عاشق ماهی تازه هستند.

مساله:آبهای اطراف ژاپن سالهاست ماهی خوشمزه ندارد.

       حل مساله:استفاده از قایق های بزرگتر و مسافت های دورتر جهت صیدماهی

مساله:مزه ماهی مرده چند روز مانده

      حل مساله: فریزر ماهی ها(ماهی منجمد)

مساله: تفاوت ماهی تازه و منجمد

      حل مساله:ایجاد مخزن هایی در قایق و نگهداری ماهی ها

مساله: تفاوت مزه ماهی های شاداب و ماهی های بی حال و تنبل

      حل مساله:؟

 

 

روشهای  برای حل مساله:

-چاره نکردن(بی چاره گی): فراموش کردن مساله یا به زمان سپردن آن

-چاره نسبی (رضایت بخش): مبتنی بر عقل سلیم ،آزمون سعی و خطا ،قضاوت کیفی و شهودی و تجربیات گذشته

-چاره بهینه: به شیوه محققانه و تحلیل کمی و علمی

-چاره بنیادین: طراحی دوباره سیستم(یا محیط) روبرو شدن با فرا مساله(نابسامانی) برای منحل کردن مساله(یافرا مساله)

 

. مساله2:آسانسور وکندی:

-بی چارگی: بی توجهی به مساله و حل مشکل در طول زمان،عدم استفاده از آسانسور در برخی موارد.

-چاره نسبی(رضایتبخش): زوج و فرد کردن دو آسانسور

-چاره بهینه: محاسبات سرعت موتور و...

- چاره بنیادین

 

مساله 4: راه حل مسایل در همان نقطه بروز نیست.

-برای سردرد ،جراحی مغز نمی کنند،قرصی تجویز می کنندکه معده پذیرای آن باشد.

- برخی موارد گوش درد به خاطر ترش کردن است . برای درمان گوش درد،قرص معده می دهند.

 

مساله5:معاون تولید در یکی از کارگاهها کاهش تولید داریم؟

علت یابی:

-سرعت کم ماشین ها(نه!)

- نیروی انسانی نامناسب(نه!)

- زمان تعمیر و نگهداری(نه!)

- زمان راه اندازی و توقف برای تغییرمحصول(بله!)

راه حل:

بی چاره گی: نادیده گرفتن مشکل و طبیعی جلوه دادن آن

چاره نسبی: تعیین برخی از خطوط بدون توقف روی محصولات اصلی کار کنند.

چاره بهینه: برنامه ریزی ماشین آلات توسط یک گروه مهندسی

چاره بنیادین: بررسی سودآوری محصولات و کشف اینکه بسیاری از این محصولات سود آور نیستند.

-پیشنهاد به معاون بازاریابی برای حذف این محصولات از لیست فروش شرکت

-امتناع معاون بازاریابی از این کار به بهانه جور بودن جنس برای مشتریان اصلی

تدبیر : تغییر نظام پاداش فروش: از حجم فروش به حجم سود!

-حذف خود بخود محصولات کم بازده ،کاهش زمان توقف و افزایش بهروری کارگاه و افزایش سود شرکت.

 

 در هنگام حل مساله به موارد زیر توجه کنید:

1-از پیش فرض های نادرست بپرهیزید.

2-به جای حل مساله به دنبال مقصر نگردید.

3- بر روی مسئله و مشکلی که دارید تمرکز کنید.

4- آنچه را که یافته اید را مکتوب کنید.

 

علل شکست پروژه های حل مساله :

1-عدم وجود هرگونه اطلاعات

 2- وجود داده و اطلاعات نادرست

 3-فرایندتصمیم گیری نادرست

4-تصمیم گیری درست ولی اجرا نادرست یا ناقص

5- تغییرات غیرمنتظره

6- عدم همکاری

7- نداشتن برنامه و ابزار کافی

 سطح تصمیم گیری:

سطح یک :تصمیم من(مدیر ارشد)بدون کمک شما

سطح دو:تصمیم من با کمک شما(مسوولیت تصمیم با مدیر است اما...)

سطح سه :تصمیم ما.مسوول تصمیم گیری مشخص نیست.در قوی ترین مردم سالاری ها یک نفر رهبری را به عهده بگیرد.

سطح چهار:تصمیم شما با کمک من. از سخت ترین کارهای مدیران،چون باید قدرت خود را فراموش کنند و اجازه دهند فرد دیگری تصمیم بگیرد.

سطح پنج: تصمیم شما بدون کمک من(تفویض کامل)

 

 

روشهای معمول در تصمیم گیری:

1-تصمیم گیری احساسی:

در این نوع تصمیم گیری فرد بر اساس احساسات ،خود نسبت به یک موقعیت یا مساله و نیز بر اساس پیش داوری های خود تصمیم گیری می کند.

 

 

2- تصمیم گیری آنی:

فرد در یک لحظه و بدون تفکر زیاد تصمیم می گیرد.این افراد در مورد پیامدهای تصمیم خود زیاد فکر نمی کنند.

3- واگذاری تصمیم گیری به دیگران:

این قبیل افراد همیشه به کسی نیاز دارند تا برای آنان تصمیم بگیرد.برخی از این افراد به دلیل فرار از مسئولیت پذیری و ترس از شکست مسئولیت تصمیم های خود را به دیگران واگذار می کنند.به عبارت دیگر به دیگران اجازه می دهند در مورد آنان تصمیم بگیرند.

4-پشت گوش انداختن:

این افراد تصمیم گیری را مرتب به تعویق می اندازند تا زمانی که مجبور شوند تصمیم گیری نمایند.

5- تصمیم گیری منطقی:

این نوع تصمیم گیری بر اساس تجزیه و تحلیل موقعیت(مشکل)بررسی مزایا و معایب راه های مختلف،ارزیابی نقاط قوت و ضعف انتخاب های مختلف انجام می شود . تصمیم گیری پس از ارزیابی و بررسی تمام راه حل های ممکن بهترین روش تصمیم گیری است.

پیش فرض های تصمیم گیری عقلایی:

شفافیت مساله:مساله روشن و بدون ابهام و با اطلاعات کامل باشد.

توجیه هدف: عدم وجود تضاد در اهداف

حالتهای شناخته شده:تمام معیارهای مرتبط و فهرست کاملی از راه حل های ممکن موجود باشد.

اولویت های روشن: معیارها و راه حل ها بر اساس اهمیت مرتب شده باشند.

اولویت های تغییر ناپذیر : وزن ثابت معیارهای تصمیم در همه زمانها

عدم محدودیت های زمانی و هزینه:اطلاعات کاملی در مورد معیارها و راه حل ها امکان پذیر باشد.

حداکثر نتایج:تصمیم گیرنده همیشه راه حلی را انتخاب می کند که حداکثر نتایج اقتصادی را به دنبال داشته باشد.فشارهای سیاسی و سایر محدودیت های محیطی و محدودیت توانایی ذهنی نیز می بایستی در نظر گرفته شود.این فرضهای عقلایی در هرتصمیم به کار می رود.                                                                                                         

 

عقلانیت نسبی و محدود است:تصمیم های عقلایی مدیران نسبی بوده و بوسیله عواملی نظیر:

1-اهداف متضاد یا مداوم در حال تغییر.

2- مساله های مهم تعریف شده

3- محدودیت منابع و جمع آوری اطلاعات و ایجاد راه حلهای جایگزین

4-محدودیت های حافظه انسانی و دلایل و هدف گذاری های دیگر

5- اطلاعات ناکافی در مورد نتایج استفاده از هریک از راه حلها محدود شده است.

 در دنیای واقعی تصمیم گیرنده به جای اینکه طبق فرض های الگوی عقلایی عمل کند به صورت عقلایی محدود عمل می کند:

1-استفاده از دستورالعمل ها و عقل سلیم:عدم اطمینان در تصمیم گیری در ابتدا با اتکای به دستورالعمل ها و عقل سلیم کاهش می یابد.

2-بهینه سازی جزیی:تصمیم گیرنده به منظور دوری از اثرهای غیرمنتظره تصمیم بر دیگر بخشهای سازمان و دیگر تصمیم ها ،تصمیم بهینه جزیی را می پذیرد.

3- رضایت بخشی :به معنی آزمایش راه حل ها فقط تا زمان دستیابی به راه حلی که حداقل انتظار ما را برآورده سازد و متوقف ساختن جستجو برای پیدا کردن راه حل بهتر است.

 

 

گونه های تصمیم گیری:

1- تصمیم گیری غیرفعال(حال گرایی)

2- تصمیم گیری انفعالی(گذشته گرایی)

3- تصمیم گیری فعال(آینده گرایی)

4- تصمیم گیری فوق فعال(آینده سازی)

1- تصمیم گیری غیرفعال(حال گرایی):

هدف:ادامه ثبات و حفظ وضع موجود.سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند!با مقاومت در برابرتغییر،بدون تغییر می مانند.و از موقعیتی که دارند و راهی که دنبال می کنند،خرسند هستند.فلسفه مدیریت آنها محافظه کاری است.آنها ثبات و بقاء را می جویند.براین باورند که غالب تغییرات اجتماعی و محیطی اموری فریبنده ،سطحی یا موقتی است.و تغییرات تدریجی است. تمام تصمیم های مهم در راس صورت می گیرد.ظاهرا خود را فعال نشان می دهند.حال گرایان بیشترمیل دارند آن چیزی را بخواهند که می توانند بدست آوردند نه اینکه برای بدست آوردن آنچه که می خواهند تلاش کنند.آنها فقط در برابر تهدیدهای جدی واکنش نشان می دهند و نه در برابر فرصت ها.                                              

2- تصمیم گیری انفعالی(گذشته گرایی):

هدف:دستیابی به گذشته .بهترین حالت حفظ گذشته است.رفع شکاف و اختلاف بین حال و گذشته و بازسازی گذشته است.تمرکز بر روی اصالت ها ست.آنها در مقابل تغییرات مقاومت نشان داده و بلکه تلاش کرده تغییرات قبلی را نیز خنثی کرده و به موقعیت گذشته باز گردند.تجربه بهترین معلم آنهاست!فلسفه مدیریت آنها واپس گرایی و تحجر است.واکنش آنها در برابر اغلب پیشنهادات برای تغییر این است:امتحان کردیم به درد نمی خورد!تکنولوژی در نظر آنها عامل اساسی گرافتاریهاست.از ارتکاب خطا و اشتباه واهمه دارند.                                                                        

                                                                     

سه جاذبه این نوع تصمیم گیری:

-باورداشتن تاریخ(چیزی که روی می دهد تازه نیست و قبلا روی داده است).

- پیوستگی و مداومت در کار بر خلاف گسستگی(از این شاخه به آن شاخه پریدن).

- احساس امنیت به افراد و عدم ورود به زمینه های ناآشنا.

3- تصمیم گیری فعال(آینده گرایی):

هدف:پیش بینی آینده است.می توان شرایط لازم را مهیا کرد آینده می تواند ادامه گذشته باشد،هرچند الزامی وجود ندارد که چنین باشد.آنها بر این باورند که آینده بهتر از امروز و بهتر از گذشته خواهد بود.پس تغییر را باید شتاب داد.آنها تلاش می کنند آینده را پیش بینی کنند و چیزی فراتر از بقاء می خواهند،آنها می خواهندکه رشدکنند.برنامه ریزی آینده نگر و حل مسئله بیشتربرمنطق،علم و تجربه مبتنی است.بر خلاف گذشته گرایان علم و تکنولوژی را می ستایند.بیشتر نگران از دست دادن فرصت هستند تا نگران اشتباه.و شیفته روشهای علمی در کار هستند.                          


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
fonoone-hale-masalh_1741494_1017.zip2.6 MB





ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل)

ویدئو آموزشی کسب درآمد میلیونی با بازاریابی فایل در وردپرس(آموزش توسط رتبه 10 فایل سل) فرمت فایل : MPG- نوع فایل (ویدئو-قابل نمایش روی کامپیوتر و رسانه های دیجیتال)   تعداد فایل ها : 3 فایل ویدیویی(3 بخش)   کیفیت فایل ها : عالی(Full Hd)   حجم فایل های ویدیویی : 230 مگابایت    توضیح محصول : این ویدئو بطور کامل بازاریابی فایل توسط وردپرس را معرفی و آموزش داده است مدرس این ویدئو مدیر فروشگاه پارس است که دارای رتبه کل 10 در فایل سل و رتبه یک فروش در ...

توضیحات بیشتر - دانلود 49,000 تومان

نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست