فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

اطلاعیه فروشگاه

توجه : به لطف خداوند متعادل و تلاش مضاعف و پشتیبانی خوب فایل سل سایت پارس هم اکنون به رتبه 12 در فایل سل دست پیدا کرده است توجه : دانشجویان و افرادی که قصد خرید دارند و ایمیل ندارند برای خرید میتوانند ایمیل مدیر فروشگاه را به آدرس moradi.infomail@gmail.com وارد کنند و با این ایمیل و شماره تلفن خودتون اقدام به خرید کنید و در صورت مشکل میتوانید با شماره پشتیبانی فروشگاه در تلگرام با شماره 09398634021 ارتباط برقرار کنید

جزوه آموزشی ایمنی بیمار

جزوه آموزشی ایمنی بیمار

فرمت فایل:(word) تعداد صفحات:12 صفحه

 

 

بخشی از متن :

عوارض ناخواسته ناشي از اقدامات درماني علاوه بر متضرر كردن بيماران از لحاظ فيزيکي، روحي- رواني و مالي، خانواده ايشان، کادر درماني و جامعه را نيز تحت‌تاثير عواقب سوء خود قرار مي‌دهند. بر اساس آمار جهاني و مطالعات در کشورهاي مختلف اعم از توسعه يافته، در حال توسعه و... ميزان قابل توجهي از بيماران مورد پذيرش در مراکز تشخيصي و درماني(بيش از 10 درصد طبق آمار دفتر منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت ) به نوعي متاثر از اين حوادث هستند.

تحقیقات انجام گرفته در استرالیا و آمریکا و انگلستان نشانگر این است که 10%   بستری بیمار در بیمارستان منجر به ایجاد آسیب به بیماران و پرسنل بیمارستان می شود.

دو نکته مهم در خصوص اين وقايع يکي ناخواسته بودن و ديگري قابل پيشگيري بودن اکثريت (بيش از 70 درصد) آنهاست.

از سوي ديگر نحوه نگرش به علل بروز خطاها و شناخت عوامل اصلي و زمينه‌اي و در نظر گرفتن کاستي‌ها و نقش سيستم‌ها در زمينه‌سازي و بروز اين اتفاقات و تمرکز بر سيستم به جاي فرد به عنوان مقصر اصلي در برخورد با مشکل و برنامه‌ريزي و طراحي راه‌حل‌ها، تعيين‌کننده کاميابي يا ناکامي در کاهش خطاهاست.

حوادث و خطاها کدامند؟

پتانسیل ایجاد خطا یک چالش دائمی برای ارائه خدمات بهداشتی ایمن و مناسب می یاشد. وقتی که مسائل رو به خطا پیش رود ( به سمت ایجاد مشکل سوق یابد)، یا در بعضی از موارد از بعضی مسائل اجتناب شود، فرصتی بری بیماران، تیم ها و سازمانها برای شناسایی علت اتفاق می باشد و در اینجا نیازمند فعالیتی برای بهبود ایمنی بیمار هستیم.

وقتی درباره حوادث، خطاها و اتفاقات منجر به خطا صحبت می کنیم، منظورمان چیست؟

  1. حادثه: اتفاق ناخواسته یا غیر قابل انتظار که منجر به آسیب به بیمار یا کارمند می شود، شامل مرگ، ناتوانی، جراحت، بیماری یا هرگونه آسیب دیگر می باشد.
  2. خطا : اشتباه، لغزش یا تخلف که منجر به حادثه می شود.
  3. حوادث به خیر گذشته : هر شرایطی که بتواند منجر به حادثه شده، اما حادثه ای ایجاد نکند.

پیامد فیزیکی و روانی این حوادث برای بیماران، پرسنل و ارائه دهندگان مراقبت می تواند قابل توجه باشد. این حوادث ناگوار همچنین افزایش دهنده هزینه ارائه خدمات بوده، روند ( فرآیند) درمان رانیز با مشکلاتی مواجه می نماید و منجر به نارضایتی در بین بیماران و پرسنل خواهد شد.

حوادث بالینی و اتفاقاتی که نزدیک به حوادث ناگوار است، حتی جایی که هیچ آسیبی به بیمار نرسیده باشد، نیاز به عملکرد مناسب برای مدیریت ریسک و کاهش خطاها را برجسته می کند. اینجا فرصت ارزشمندی برای یادگیری از موانعی و اتفاقات منجر به حادثه برای جلوگیری از وقوع مجدد آن می باشد. گزارش دهی و یادگیری از حوادث و اتفاقات نزدیک به حادثه یکی از بخش های فرآیند مدیریت ریسک در سازمان است و منجر به ارتقای ایمنی بیماران، همراهان و پرسنل خواهد شد.

 ما تنها زمانی می توانیم بر روی پروسیجرها و عملیاتی که ایمنی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد مداخله انجام دهیم که با همکارانمان برای شناسایی موراد زیر تعامل داشته باشیم:

  1. چه اشتباهی رخ داده است؟
  2. کجا این اتفاق افتاده است؟
  3. چرا این اتفاق افتاده است؟

بازنگری و آنالیز حوادث و حوادث بخیر گذشته برای شناسایی علل لازم و ضروری است. این موضوع شامل ابزارهای بهبود کیفیت مانند تحلیل ریشه ای وقایع یا تحلیل حوادث خیلی برجسته ( مهم ) می باشد. در ابتدا که علل شناسایی شدند می توانیم برای کمینه سازی یا جلوگیری از وقوع مجدد این حادثه عمل کنیم.

ایمنی بیمار با این مسئله که چرا این اتفاق افتاده است به وسیله تشویق پرسنل و بیماران برای گزارش دهی و بازنگری حوادث سروکار دارد( مورد ملاحظه قرار می دهد). درک آن که چرا حادثه اتفاق افتاد به شما فرصت آن را می دهد تا روش ارائه مراقبت را تغییر دهد.

تاکید بر ایمنی می تواند منجر به ارتقای مدیریت ریسک در تیم ها شده و در اداره یک سازمان نیز کمک کننده ( یاری دهنده ) باشد.

 

گزارش دهی و يادگيري از خطاها:

يك جزء اساسي براي ارتقاي ايمني بيمار، گزارش حوادث است. گزارش حوادث به تنهايي ايمني بيمار را ارتقا نمي بخشد بلكه يادگيري از خطاهاست كه امري اساسي است. اين يادگيري هاست كه بايد انتشار يابد و اجرا شود تا از وقوع حوادث مشابه در آينده جلوگيري كند و بهتر است كه اين امر در تمامي سيستم مراقبت سلامت اجرا شود.

جهت شناسايي خطاها، روش هاي مختلفي وجود دارد. اين روش ها مي تواند شامل، بررسي پرونده ها، گزارش دهي خطاها، استفاده از  تجربيات بيماران، بررسي شاخص هاي ايمني بيمار، بررسي شكايات و نتايج رضايتمندي بيماران باشد.

يكي از روش هاي شناسايي خطا همان گزارش دهي خطاها است.

 

  • طراحي ايده ال براي يك سيستم گزارش دهي خطا مي تواند شامل موارد زير باشد:
  • كليات طرح
  • هيچ عواقبي متوجه گزارش دهنده نشود
  • تمام خطاها حتي موارد نزديك به خطا(near miss)گزارش شود. ازتوصيه هايي كه براي اصلاح داده مي شود، فيدبك گرفته شود
  • جمع آوري داده
  • فرم هاي گزارش خطا را تهيه كرده ودر اختيار كساني قرار دهيد كه دوست دارند در اين زمينه همكاري كنند
  • به منظور روشن شدن جزييات گزارش، اجازه تماس بعدي با گزارش دهنده خطا داده شود

(کوشش در ناشناس بودن فرد)

  • بر توصيف مراحل رويداد خطا تاكيد شود
  • از يك سيستم كامپيوتري آنلاين براي تسهيل گزارش دهي، استفاده شود
  • مرحله تحليلي
  • داده ها از تمام افرادي كه به نوعي در حادثه درگير مي باشند، جمع آوري شود
  • در موقع رخداد يك حادثه واحد، تمام سيستم در نظر گرفته شوند
  • حوادث براساس محلي كه اتفاق مي افتند، طبقه بندي شوند
  • حوادث بر حسب رويكرد قابل قبول تقسيم خطا، طبقه بندي شوند
  • مشكلات شايع در يك بخش شناسايي شوند
  • مداخله
  • نقص هاي زمينه اي سيستم به وسيله آناليز تمامي خطاها پيدا شوند
  • محيط هاي مستعد خطا براي انجام مطالعات اضافي مورد هدف قرار داده شوند
  • اقدامات اصلاحي اجرا شده براي بررسي اثر بخشي آنها، پيگيري شوند
  • استراتژي مداخلات به وسيله يك تيم چند منظوره، مشخص شوند
  • براي تصميم گيران و سياست گزاران توصيه هايي در نظر گرفته شوند

تعریف ایمنی بیمار:

ایمنی بیمار عبارت است از رهایی از جراحات تصادفی که در اثر مراقبت های پزشکی و در نتیجه خطاهای پزشکی ایجاد می شود.

آژانس بین المللی ایمنی بیمار در سال 2003 ، ایمنی بیمار را فرآیندی تعریف کرد که به موجب آن بیمارستان ایمنی بیشتری برای بیمارش ایجاد می کند.  بنابراین ایمنی بیمار شامل موارد زیر است:

  1. ارزیابی ریسک
  2. شناسایی و مدیریت ریسک های مرتبط با بیمار
  3. گزارش دهی و تحلیل حوادث
  4. ظرفیت یادگیری و پیگیری حوادث و پیاده سازی راه حل هایی برای به حداقل رساندن تکرار مجدد آن خطا

ارزيابي ايمني بيمار

به دليل اينكه موضوع ايمني چند بعدي است، درك و پايش و توسعه ايمني نيازمند اندازه گيري هاي مختلف داده هاي (كمي و كيفي) است شامل:

  • اندازه گيري رضايتمندي بيمار
  • اندازه گيري هاي كمي و كيفي فرهنگ ايمني بيمار
  • داده هاي روتين بيمار
  • پرونده بيماران
  • سيستم هاي گزارش دهي
  • ارزش "تحليل كيفي" رويدادهاي نامطلوب در افزايش دانش علّي، پيشگيري و عملكرد ايمن، مهم است.
  • در"روشهاي كمي"ازشاخص هاوروشهاي تجزيه وتحليل اپيدميولوژيكي استفاده مي گردد تاوجوه ايمني بيماربطوركمي اندازه گيري شود.

برنامه هاي معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

  • شروع آموزش بيمارستانهاي كشور با برگزاري كارگاهها
  • تدوين شاخصهاي كشوري ايمني بيمار (به منظور پايش ايمني بيمار در سطح ملي)
  • شروع تدوين گايدلاينها
  • طراحي سيستم گزارش گيري كشوري بر مبناي وب
  • برنامه هاي كشوري ”جراحي ايمن“ و ”بهداشت دست“
  • ورود مبحث ایمنی بیمار به کوریکولوم آموزشی
  • برنامه بيمارستانهاي دوستدار ايمني بيمار(PSFHI)

انتظارات از دانشگاههاي علوم پزشكي

  • حمایت و پایش اجرا و پیشرفت برنامه در بیمارستانهای تابعه
  • جلب مشارکت درون بخشی (اداره پرستاری، معاونت دارو غذا، تجهیزات پزشکی و ...) و برون بخشی (نظام پزشکی، پزشکی قانونی، نظام پرستاری و ...)
  • تشکیل کمیته راهبردی ایمنی بیماردر سطح دانشگاه
  • گسترش فرهنگ ایمنی بیمار در مراکز درمانی تابعه
  • پیگیری و پایش اجرای دستورالعملهای ابلاغی در خصوص ایمنی بیمار (همانند جراحی ایمن و بهداشت دست)
  • توجه به آیتمهای ایمنی بیمار در بازدیدهای نظارتی

اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 6,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file14_1781916_8381.zip810.8k





نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست