فرمت فایل : word (قابل ویرایش) تعداد صفحات : 87 صفحه
مقدمه
عمل کار آموزی در یک سازمان در ارتباط با توزیع قدرت است و تمام شواهد نشان می دهند که مدیران کارآموزی نیروهای انسانی ، قدرت چندانی ندارند . بیش تر مربیان می دانند که تقاضا برای به خدمات آنان از سازمان در مواقع مختلف به شدت نوسان داشته و تغییر می کند . به جز در موارد نادر که مدیر اجرایی خود شخصاً در موضوع کارآموزی مدیریت جدی باشد ، تنها قوی ترین و مشکل ترین بخش کارآموزی ، در بزرگ ترین سازمان ها می توانند زمانی که سازمان به صرفه جویی و ذخیره سازی است ، از بودجه خود حفاظت کنند . وقتی که اوقات به خوبی سپری می شود و یک سازمان در حال توسعه و پیشرفت است ، تفکرات شرکت متوجه کارآموزی می شود . در مواقع رکود و بی ثباتی – علی رغم سفارشات و تأکیدات جهانی و معمول کارشناسان علم مدیریت – از نظر حسابدار توانا ، بخشی است که به سادگی می توان بودجه آن را قطع کرد .
اساس فلسفه کارآموزی در تجارب و ارزش فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سایر ارزش ها و تجارب فرد، سازمان یا ملت قرار دارد .اما هدف از کارآموزی ارتقا، تغییر و اغلب مخدوش کردن این ارزش ها و یا ارائه تجربیات جدید است و بدین ترتیب آنچه را که قبلاً ارزش داشته ، قدیمی ساخته و کنار می گذارد . از نظر روانی ، ما به طور طبیعی در مواجهه با هرگونه تغییر یا اختلالی ، از خود مقاومت نشان می دهیم و از آنجا که ماهیت ایم مقاومت عمدتاً آگاهانه است ، مبارزه با آن بسیار مشکل است.
گزارش در دست حاصل 240 ساعت کارآموزی در شهرداری ……………….. می باشد که حاوی سرفصلهای مورد آموزش و استفاده در این واحد می باشد،که در چندین بخش ارائه شده است.
بنده برای طی دوره کارآموزی، شهرداری ……………… واحد ساختمانی را به عنوان محل کارآموزی انتخاب نمودم تا از نظر مرتبط بودن رشته تحصیلی و محل کارآموزی، از مزایای ای دوره حداکثر استفاده را نمایم. چنانکه در اولین روز حضورم در شهرداری……………………….. و پس از آشنایی با شهردار محترم و همچنین مسئول واحد ساختمانی، از تجارب ارزنده ایشان و سایر کارکنان این مجموعه حداکثر استفاده را نمودم تا گامی برای رسیدن به اهداف این دوره برداشته باشم.
فهرست مطالب
فصل اول : آشنایی کلی با مکان کارآموزی
فصل دوم : ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کارآموز
فصل سوم : آزمون آموخته ها و نتایج و پیشنهادات
فصل اول : آشنایی کلی با مکان کارآموزی
بلده معناي شهر است و " بلديه" نام قديم شهرداري است. تأسيس بلديه در ايران يك قرن قدمت دارد و اولين بلديه دركشاكش حوادث مشروطه در تهران تأسيس شد.
پيش از آنكه ادارهاي به نام بلديه درتهران قديم تشكيل شود، ادارهاي تأسيس شده بود كه تقريباً همان وظايف بلديه را انجام ميداد. اين اداره نامش « اداره احتسابيه » بود و اعضاي آن را « محتسب» ميگفتند. اين اداره از دو شعبه احتساب و تنظيف كه هر كدام عدهاي نايب و فراش وسپور تحت فرمان داشتهاند، تشكيل شده بود.
محتسبين قبلاً زير نظر حكومت و كلانترشهر كار ميكردند و در مجازات امورخلافي و حتي در داد و ستد و فروش اجناس دخالت ميكردند. شعبه ظافت اداره احتسابيه جمعي سقا براي آبپاشي در اختيار داشت و بااستفاده از صد رأس الاغ و قاطر كار حمل زباله را انجام ميداد.
در سال 1285 شمسي و با پيروزي نهضت مشروطه، به دليل مشكلات متعددي كه در اداره امور شهرها درزمينههايي مانند بهداشت شهري، برساني و ... وجود داشت نمايندگان مجلس اول درصددتدوين قانوني براي اداره امور شهرها برآمدند، كه اين عمل به تدوين اولين قانون شهرداريها با عنوان « قانون بلديه » در تاريخ 19 خرداد 1286 شمسي انجاميد.
اين قانون در 108 ماده به تصويب نمايندگان مجلس رسيد، هدف از تأسيس بلديه دراين قانون تأمين منافع شهرها و رفع نيازهاي شهرنشينان اعلام شد. در اين قانون تشكيل انجمن بلديه پيشبيني شده بود كه اعضاي آن را مردم انتخاب ميكردند. (البته مطابق اين قانون زنان حق رأي نداشتهاند ). انجمن بلديه داراي اختيارات گستردهاي در امور شهري بود.
رياست اداره بلديه بر عهده رئيس انجمن بلديه بود كه از ميان اعضاي انجمن بلديه با اكثريت آرا انتخاب ميشد و عنوان وي «كلانتـر» بود كه معادل معاون اول شهردار بوده است با تدوين اين قانون براي اولين بار مردم توانستند درانتخاب اعضاي انجمن بلديه شركت كنند و منتخبان آنها از اختيارات وسيعي در بلديه برخوردار شدند. ولي بايد توجه داشت كه هرچند انجمنهاي بلدي اقداماتي را در سطح شهرها انجام دادند و ليكن در عمل تشكيل اداره بلديه و انجمن بلديه به صورت قانوني بامشكلات متعددي روبه رو شد.
با توجه به شرايط نامناسب سياسي بعد از پيروزي مشروطيت و چالشها وتقابلهاي دولت و مشروطه خواهان بر سر مسائل مختلف، اقدامات اصلاحي بلديه تحت تأثير اين عوامل قرار گرفت. در كنار اين عوامل، كمبود بودجه ودرآمدهاي مالي بلديه و همچنين ضعف عملكرد اعضاي انجمنهاي بلدي نيز در كاهش كارآييآن مؤثر بود. لذا ميتوان گفت كه باتوجه به شرايط و فضاي سياسي كشور در اوايلمشروطيت، حمايت جدي از تشكيل يك بلديه قانوني انجام نگرفت. تأثيرگذاري اين عوامل به حدي بود كه با وجود تلاشهاي صورت گرفته بلديه به مفهوم قانوني در اوايل مشروطيت شكل نگرفت چنان كه اولين بلديه قانوني در تهران در 1289 يعني نزديك به سه سال پس ازتصويب قانون تأسيس بلديه در مجلس شوراي ملي، شكل گرفت.
اولين بلديه قانوني تهران به هنگام نيابت سلطنت « عضدالملك قاجار » ( رئيس ايل قاجار )، به رياست
" دكتر خليلخان اعلم الدوله ( ثقفي )" تأسيس شد. اين اداره مقابل سبزه ميدان و درمحلي به نام خيامخانه يا چادرخانه استقرار يافت. اداره جديد يك معاون داشت به نام "عليرضاخان بهرامي " كه بعدها به « مهذب السلطنه » معروف گرديد و يكي ازچشمپزشكان سرشناس تهران قديم بود و در علوم فلسفي و روان شناسي وارد بود. رئيس محاسبات و تنظيم بودجه و كارگزيني نيز به يك نفر ارمني به نام « مسروپ خانمسروپيان » سپرده شد.
اداره بلديه بعداً زير نظر وزارت داخله انجام وظيفه ميكردو نخستين كسي كه از طرف اين وزارتخانه حكم رياست بلديه را دريافت كرد شخصي به نام" يمين السلطنه " بود و به طوري كه در حكم صادره وي نوشته بودند، ايشان ماهانه مبلغ هشتاد تومان دريافت ميكرد. وظيفه عمده و اساسي بلديه در تهران قديم و در زمان" عضدالملك " علاوه بر نظافت خيابانها و كوچههاي دارالخلافه، سنگفرش كردن چند خيابان هم بوده است. در آن زمان معمولاً رفتگران يا نظافتچيهاي بلديه با مشك خيابانها راآبپاشي ميكردند تا گرد و غبار خيابانها مردم و رهگذران را آزار ندهد.
تنهاعوارضي كه اداره بلديه از مردم در اوايل كار خود ميگرفت، عوارضي بود كه از وسايل باركشي كه وارد تهران ميشدند وصول ميكرد. از اين طريق هزينه و حقوق و مواجبكارگران ( رفتگران ) تأمين ميگرديد و چيزي اضافه نميآمد كه به مصرف امور اساسي مثل خيابانسازي و تعميم روشنايي شهر برسد.
نام فایل | حجم فایل |
---|---|
karamoozi-shahrdari-omran_596673_2856.zip | 183k |