فروشگاه تخصصی فروش فایل ها و تحقیقات دانشجویی و قطعه کدهای برنامه نویسی و ویدیو های آموزشی

دسته بندی محصولات

محبوبترین محصولات

دسترسی به اخبار و اطلاعیه های سایت در کانال تلگرام فروشگاه

اطلاعیه فروشگاه

ا توجه : هنگام خرید روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا زمان دریافت کدپیگیری سفارش ادامه دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید و یا بانک عامل را تغییر دهید توجه : هنگام خرید روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا زمان دریافت کدپیگیری سفارش ادامه دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید و یا بانک عامل را تغییر دهید

تحقیق جامع درباره ازدواج موقت در حقوق ايران با تاكيد بر قانون جديد حمايت از خانواده

تحقیق جامع درباره ازدواج موقت در حقوق ايران با تاكيد بر قانون جديد حمايت از خانواده

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 60 صفحه

 

 

 

چکیده

ازدواج موقت نهادی است که در فقه اسلامی به آن پرداخته شده و همچنين در قرآن کریم بدان اشاره گردیده که هدف اصلی آن کنترل غریزه جنسی در مسیر شرعی و صحيح بيان شده است و در مواقع عسرت و اضطرار پیشنهاد میگردد .قانون‌گذار ایران که به تاسی از فقه اسلامی به وضع قوانین می­پردازد ازدواج موقت را به رسميت شناخته است. در تحقیق حاضر که با عنوان ازدواج موقت در حقوق ایران با تاکید بر قانون جديد حمایت از خانواده مصوّب 91 مي‌باشد از روش توصیفی تحلیلی استفاده گردیده است و تمامی اهتمام خود را بر آن گذاشته که به بررسی جایگاه ازدواج موقت در ایران و به بررسی نقاط ضعف و قوت مواد قانونی مطرح شده بپردازد و در نهایت به این نتیجه دست یافتيم که قوانین مرتبط به ازدواج موقت بسیار ناقص و مبهم میباشد که نه تنها با اين اوصاف به عنوان راه حلی که جامعه را از تباهی و فساد نجات دهد استفاده نمیشود بلکه با این اهمال کاری و اغماض قانونگذار محترم به مشکلات عدیده جامعه مشکلاتی از قبیل اختلاف در نسب، اختلاط درنسب، پایمال گردیدن حقوق زوجین و.. می افزاید و در نهایت این امر منجر به تباهی کانون خانواده و جامعه می گردد از اين‌رو  مي‌بايست با صرف وقت و هزینه بیشتر در جهت مطالعه همه‌ي جوانب ازدواج موقت به وضع قوانین جامع و واضحی در زمینه شرایط شکلی و ماهوی و آثار اين ازدواج و از همه مهمتر به ضمانت اجرای این موارد پرداخته شود. از سوی دیگر قانون جدید حمایت از خانواده با امعان نظر به این موضوع تغییراتی را تنها در زمینه ثبت ازدواج موقت ایجاد نموده که جای بسی امید می‌باشد اما باز هم ناقص است و میتوانست حداقل برای جلوگیری از مشکلات به تاسیس نهادی بیاندیشد که برای زوجین سند نکاحیه ای صادرنماید که قابلیت استناد در محاکم دادگستری را داشته باشد. در نهایت تا رسیدن به نقطه‌اي که بتوان در آن تمامی جوانب را مد نظر قرار داد راه زیادی باقی مانده است.

 

 

فهرست

بند اول : ازدواج موقت در قرآن كريم. 33

ج ) متعه و ازدواج در قرآن کریم. 36

بند دوم : ازدواج موقت در سنت.. 40

بند سوم : ازدواج موقت از نظرفقها 45

بند چهارم : ازدواج موقت و عقل. 47

گفتار دوم: ادله مشروعيت ازدواج موقت از نظر شيعه. 50

بند اول : قرآن مجید. 50

بند دوم:  روایات.. 56

بند سوم : اجماع فقهاء شیعه: 60

گفتار سوم : ادلّه ی حرمت ازدواج موقت از نظر اهل سنت.. 60

بند اول : تحریم خلیفه دوم 60

بند دوم :  مخالفت صحابه و تابعین. 61

بند سوم : اجماع صحابه بر تحریم ازدواج موقت.. 63

بند چهارم : نسخ ازدواج موقت به آیات قرآن. 65

گفتار چهارم: نقد و ارزيابي دلايل موافق و مخالف مشروعيت  ازدواج موقت.. 68

بند اول : نقد مخالفين بر اساس آيات قرآن. 68

بند دوم : نقد مخالفين ازدواج موقت با سنت.. 72

فصل دوم: پیشینه، جایگاه و شرایط ازدواج موقت در حقوق ایران

مبحث اول : پيشينه و جايگاه ازدواج موقت در نظام حقوقي ايران. 75

گفتاراول: پيشينه درحقوق ايران. 75

بند اول :‌ قبل از انقلاب.. 75

بند دوم : بعد از انقلاب.. 76

گفتار دوم :جايگاه ازدواج موقت در قوانين ايران. 78

بند اول :‌ سن نكاح منقطع. 78

بند دوم : اجازه ولي و مصلحت مولي عليه 80

بند سوم: حدود و قيود در ازدواج موقت.. 81

مبحث دوم: شرايط شكلي ازدواج موقت.. 83

گفتار  اول :‌خواستگاري.. 83

گفتار ششم : شروط ضمن عقد. 109

بند اول : شروط مفسد عقد. 109

بند دوم : شروط صحیح عقد. 110

بند سوم : شرط خيار در ازدواج موقت.. 111

فصل سوم: احکام و آثار ازدواج موقت و تحولات ناشی از

اجرای قانون جدید حمایت از خانواده

مبحث اول: آثار ازدواج موقت.. 114

گفتاراول: حقوق و تكاليف زوجين.. 116

بند اول : حسن معاشرت.. 116

بند دوم:  تشييدمباني خانوادگي وتربيت اولاد 118

بند سوم : رياست خانواده 121

بند چهارم : نفقه 123

بند پنجم : توارث.. 127

بند ششم: وصیّت.. 130

گفتار دوم : عده در ازدواج موقت.. 131

بنداول: عده فسخ نكاح و بذل مدت و انقضاي آن. 132

بند دوم: عده وفات.. 134

گفتار سوم : نسب فرزند حاصل از ازدواج موقت.. 135

گفتار چهارم: مقايسه آثار ازدواج موقّت با ازدواج دائم. 136

بنداول : وجوه اشتراك.. 137

بند دوم : وجوه افتراق. 139

مبحث دوم: انحلال ازدواج موقت.. 140

گفتار اول : فسخ نكاح. 141

بند اول  : خيار عيب.. 142

بند دوم : خيار تدليس... 143

بند سوم : خيار تخلف وصف.. 144

گفتاردوم : انقضاي مدت.. 145

مقدمه

دين اسلام به عنوان يكي از كاملترين اديان بشري ، همواره تمامي ابعاد زندگي انسان را مد نظر خود قرار داده است در اين بين حفظ و بقاي نسل انسان ، يكي از مواردي بوده كه مد نظر پروردگار متعال قرار گرفته است و بر همين اساس، در آئين اسلام ، يك قالب و چارچوب اساسي به جهت هدفمند نمودن غريزه جنسي تدوين گرديده است كه بر اساس آن ، انسان به جهت حفظ بقاء و نسل و سپس در مرحله دوم كنترل و هدايت غريزه جنسي در مسير صحيح ، ازدواج را مد نظر قرار داده به گونه اي كه پيامبر عظيم الشان اسلام آن را سنت حسنه خويش ناميد. اما با توجه به اين كه در پاره اي از مواقع در برخي از افراد جامعه ، حضور زن ديگري در تكميل نمودن اغناي جنسي فرد اثر گذار بوده و در اين بين ، عدول و تخطي از قوانين اسلامي به هيچ عنوان پذيرفته نمي باشد، بحث وجود ازدواج موقت مطرح مي گردد ، شايد زمينه سازي اين نوع ازدواج بازگشت به دوران صدر اسلام است كه تاجران و برخي افراد به جهت طول مسافت محل كارشان تا محل زندگي شان ، يا به جهت لشكر كشي قواي اسلام به بلاد دوردست ، وجود نهادي كه بتواند علاوه بر شرعي بودن و پرهيز از هرگونه گناه و بي نظمي در جامعه اسلامي ، توانايي ارضاي نياز جنسي مسلمين را بنمايد بسيار پر اهميت به نظر مي رسيد ،  كما اينكه در طول تاريخ پس از رحلت پيامبر (ص) برخي از خلفاي جهان اسلام حكم بر حرام بودن آن صادر كرده و مهمترين دليل خويش را به جهت ورود سربازان به اروپا و اختلاط بين نژاد مسلمين عرب با غير عرب مي دانستند كه البته مولي متقيان علي (ع) ، چنين فتاوي را مورد نكوهش و انتقاد قرار مي داد. علي هذا امروزه به جهت گستردگي جوامع و پيچيدگي آن ، و لزوم ارتباط نزديك بين آحاد جامعه، وجود چنين نهادي به جهت جلوگيري از فساد در جامعه در پاره اي از مواقع به عنوان يك داروي موقت شايد عملي مناسب به نظر برسد كه اگر بخواهيم به در مرحله اجرا به گونه اي با آن برخورد نموده ايم كه علاوه بر ديدگاه منفي جامعه به زوج و زوجه در اين نهاد ، عدم برخي حمايت ها و مشكلات پس از پايان مدت نكاح موقت ، موجبات ايجاد مشكلات ، و عدم استقبال از اين نهاد را بوجود آورده است ، البته نكته قابل ذكر اين است كه اين نگاه منفي در صورتي مي توانسته بار مثبت به همراه داشته باشد كه جامعه سوق به سوي ازدواج دائم داشته و اهداف خود را در راستاي آن نهاد برنامه ريزي نمايند. اما متاسفانه به جهت عدم برخورداري لازم سازه ازدواج موقت از يك اسلوب و چارچوب مناسب، برخي از طرفداران اين طيف به رابطه هاي جنسي پنهاني روي آورده ، و در اين ميان قانونگذاران صرفا صورت مسئله را پاك نموده اند و حل مسئله همچنان در وادي فساد و تباهي غوطه ور است.

توجه به موارد فوق خود گوياي منظور اصلي محقق در اين زمينه مي تواند باشد ، زيرا فقه اسلامي نيز برخي كاستي ها را در قوانين خود نسبت به ازدواج موقت ملاحظه مي نمايد ، به عنوان نمونه ديدگاه جامعه به زن صيغه اي به عنوان يك ابزار به جهت ارضاي جنسي مردان ، به عنوان يك ابزار و وسيله ، كه هيچ گونه حمايتي نيز در مرحله اول از او نخواهد شد ، مشكلي است كه متاسفانه علماي فقه نتوانسته اند با كنكاش در اين خصوص ، آن را حل و فصل نمايند در صورتي كه در ساير حوزه هاي فقهي هم چون معاملات، خمس ، زكات ، و.... همواره بحث هاي جديدي انجام پذيرفته و افق هاي روشن تري ارائه مي گردد.

بنابراين مسئله اي كه مطرح مي گردد اين است كه قوانين حقوقي ايران تا چه اندازه توانسته اند از فقه اسلامی بهره ببرند.؟ و بررسی نقاط ضعف قانون حمايت از خانواده كه بر اساس نام آن ، وظيفه و حمايت از خانواده اصلي ترين هدف آن است ، که نتوانسته نهادي به مهمي نكاح موقت را جز در ه) روش پژوهش

جهت مطالعه پژوهش حاضر از روش توصيفي- تحليلي با بكارگيري منابع كتابخانه اي  استفاده شده است.

و) پيشينه  پژوهش

جوزي(1389) در پژوهشي باعنوان ازدواج موقت در فقه اماميه عنوان مي دارد ازدواج موّقت از جمله ازدواجهايي است که در دوران جاهليت وجود داشته و اسلام با اعمال تغييراتي در مقررات و شرايط آن، اين نکاح را امضا و تأييد نموده است. در اين که اين نوع ازدواج در صدر اسلام وجود داشته هيچ اختلافي ميان مسلمين وجود ندارد و تمامي مسلمين بر اين عقيده اجماع دارند که در ابتداي اسلام پيامبر(ص) صحابه را به انجام اين ازدواج امر فرمودند.

حسيني(1370) در پژوهشي با عنوان نكاح موقت در اسلام هدف از نوشتن اين رساله، اثبات يا نفي چيزي نيست ، متعه يك حكم مباح اسلامي است كه از صدر اسلام تاكنون وجود داشته و با شدت و ضعف مورد توجه قرار گرفته است و همه مفسران و فقهاي بزرگوار شيعه در كتب خود مفصلا راجع به قوانين و مقررات آن صحبت نموده‌اند و از نظر فقهي و احكام شرعي مربوط به آن هيچگونه نقطه ابهامي از گذشته تا بحال وجود نداشته و ندارد.

نوذري(1388) در پژوهشي با عنوان حكم ازدواج موقت در اسلام و اثار حقوقي آن عنوان ميدارد مقدمه کتاب زيباي هستي بر اساس اصولي دقيق و نظمي عميق با قلم قدرت و بر پايه حکمت نگارش يافته است و قانونگذار خلقت ، سرشت طبيعت را بر پايه قوانين خاص بنيان نهاده، که به رغم تحولات و تطورات دائمي و حاکميت حرکت هاي گوناگون، يکي اصول ثابت و سنن لايتغير را در قريب به اتفاق تحقيقات انجام شده در خصوص ازدواج موقت ، محققان صرفا به بحث و بررسي شكلي موضوع ازدواج پرداخته ودر پاره اي از مواقع به بحث و بررسي آن در حوزه ماهوي پرداخته شده است اما بسياري از عوامل مهم و اثر گذار آن كه در تحقيق حاضر به آن اشاره شده ، پرداخته نشده است و از نكات مهم پژوهش حاضر بحث در خصوص قانون جديد حمايت از خانواده وديدگاه اين قانون در ازدواج موقت نسبت به گذشته است كه در هيچ يك از تحقيقات قبلي به آن اشاره نشده است.

ز) سازماندهي پژوهش

پژوهش حاضر از يك مقدمه وسه فصل تشكيل شده است در مقدمه اهتمام بر آن بوده تا با استفاده از مفاهيم نظري و طرح فرضيه وسوال پژوهش ،  زمينه اي را براي آغاز فصول اصلي فراهم نمايد. در فصل اول كه به كليات اختصاص داده شده است از سه مبحث و هشت گفتار تشكيل شده است در مبحث اول دايره بحث پيرامون مفاهيم و تقسيمات نكاح بحث گرديده و در مبحث دوم به مباني و تاريخچه ازدواج موقت پرداخته شده است و در مبحث سوم به جهت محوريت بودن ازدواج ، جايگاه ازدواج در اسلام پرداخته شده و نظر فقهاي اسلام و قرآن كريم در آن منعكس گرديده است.

در فصل دوم كه از سه مبحث وچهارده گفتار تشكيل شده است به بحث و بررسي ازدواج موقت در حقوق ايران به لحاظ پيشينه ، جايگاه و شرايط پرداخته شده است كه مبحث اول آن به پيشينه و جايگاه در حقوق ايران و مبحث دوم شرايط ازدواج موقت به لحاظ شكلي و در فصل سوم ازدواج موقت به لحاظ ماهوي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 11,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
ejdevaj-movaghat_689899_3568.zip63.4k





نظرسنجی

کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست