استخدام اپراتور ورود اطلاعات و پشتیبان سایت تخفیف ویژه و دائمی

اطلاعیه فروشگاه

فروشگاه تخصصی دانشجویی پارس بیش از هزاران تحقیق دانشجویی مانند فایل های word و power point / قطعه کد زبانهای برنامه نویسی و ویدئو آموزشی را در خود جای داده است و آماده ارائه خدمات به دانشجویان در تمام رشته ها میباشد....... توجه : هنگام خرید روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا زمان دریافت کدپیگیری سفارش ادامه دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید و یا بانک عامل را تغییر دهید

تحقیق جامع و کامل درباره كليات , تعريف و موضوع روانشناسي

تحقیق جامع و کامل درباره كليات , تعريف و موضوع روانشناسي

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 155 صفحه

 

 

 

 

 

 

كليات , تعريف و موضوع روانشناسي

واژه اي كه بنام «روانشناسي» رواج يافته ،‌ ترجمه لغت پسيكولوژي[1] كه با تلفظ انگليسي «سايكولوژي» مي باشد كه در اصل ازدو كلمه يوناني «پسيكه»[2] به معني روح و «لوگوس»[3] به مفهوم تحقيق و بيان مشتق شده است . پسيكه مفاهيم متعدد دارد ، برخي آنرا به معني روح و بعضي ديگر روان تفسير نموده اند . اين كلمه نام يكي از خدايان افسانه اي يونان قديم بوده كه در ابتدا زندگي بشر فناپذيري داشته بعداً در زمره خدايان درآمده و جاودان گرديد . [4]

تعريف روانشناسي : روانشناسي عبارتست از مطالعه جنبه هاي مختلف رفتار و ارتباط آنها با يكديگر . منظور از رفتار و جنبه هاي آن فعاليت هائي است كه از فرد سرمي زند ما با فردي سروكار داريم كه احساس و ادراك مي كند ، امور را بخاطر مي‌سپارد و بياد مياورد ، پاره اي از امور را ياد مي گيرد ، از برخورد بچيزهايي مي‌ترسد، در مقابل ناملايمات خشمگين مي شود ، در بعضي مواقع شور و هيجان از خود نشان مي دهد ، با ديگران بسر  مي برد ، از كار كردن باديگران لذت مي برد ، براي خود هدفهاي اساسي يا غير اساسي انتخاب مي كند ، نقشه مي كشد ، درباره اعمال افراد اظهار نظر مي نمايد ، گاهي خونسرد است زماني حساسيت نشان مي دهد ، در انتخاب هدف ها و وسائل تصميم مي گيرد ، براي جلوگيري از شكست خود به منظور تامين احتياجات اساسي رواني خويش رفتار خاصي از خود ظاهر مي سازد ، اينگونه فعاليت ها كه اغلب با كارهاي بدني همراه هستند بعنوان رفتار در روانشناسي مورد بحث واقع مي‌شوند .

روي اين زمينه مي گوئيم ، روانشناسي عبارتست از مطالعه جنبه هاي مختلف رفتار آدمي از قبيل جنبه هاي بدني - عاطفي - اجتماعي - عقلاني ، اخلاقي و هنري و ارتباط اين جنبه ها با هم .

موضوع روانشناسي : همانطور كه اشاره شد ، موضوع روانشناسي رفتار و جنبه‌هاي مختلف آن و ارتباط آن جنبه ها با يكديگر است . در روانشناسي ، رفتار عقلاني كيفيت رشد و بروز آن و ارتباط آن با اشكال ديگر رفتار ، رفتار عاطفي ، كيفيت بروز عواطف و رشد آنها ، رفتار اجتماعي ، اشكال ارتباط فرد با گروه در دوره هاي مختلف رشد و تاثير نفوذ گروه روي رفتار افراد و رشد اعمال بدني و ارتباط آنها با ساير جنبه هاي شخصيت فرد مورد بحث واقع مي شود . علاوه بر اين امور ، احتياجات اساسي افراد و نحوة تاثير آنها در رفتار فرد، يادگيري بعنوان يكي از اشكال رفتار منشاء و علل رفتار غيرعادي و شخصيت فرد نيز در روانشناسي مورد مطالعه قرار مي گيرد .

تعريف روانشناسي تربيتي : روانشناسي تربيتي عبارتست از بررسي اصول و قواعد روانشناسي و اجراي آنها در جريان هاي تربيتي است . يكي از اموري كه در روانشناسي مورد بحث قرار مي گيرد ، احتياجات اساسي بدني و رواني افراد است ، از جمله احتياجات اساسي احتياج به بستگي و تعلق به گروه است . افراد در دوره هاي مختلف زندگي براي حفظ موقعيت خويش نياز به گروه دارند . تعلق به گروه چه در خانواده ، چه در ميان هم سنها ، چه در ميان همكاران و چه در حفظ حيثيت اجتماعي افراد كاملاً موثر است . معلم با توجه به اين امر بايد مراقبت نمايد كه وضع اجتماعي هر يك از كودكان در كلاس و مدرسه مشخص باشد به محض اينكه ديد كودك تنها به سر مي برد يا از گروه طرد شده است بايد به بررسي علل آن بپردازد وبراي سازش دادن آن كودك با ديگران اقدام كند .

در مورد يادگيري نيز اصولي از قبيل اصل آمادگي ، اصل فعاليت ، و نظاير آنها مورد توجه روانشناسان است . معلم بايد ابتدا اين اصول را فرا گيرد و بعد آنها را در موقعيت‌هاي مختلف يادگيري چه دركلاس و چه در خارج از كلاس به كار گيرد .

بنابرآنچه گفته شد روانشناسي تربيتي بطور خلاصه عبارتست از علمي كه اصول و قوانين روانشناسي را در جريان هاي تربيتي اعم از خانه ، مدرسه و نهادي اجتماعي به كار مي گيرد و سعي دارد كه با ارائه تكنيك هاي خاص به اصلاح رفتار افراد بپردازد .

موضوع روانشناسي تربيتي : دركتب مختلف روانشناسي موضوع هاي بسياري براي روانشناسي تربيتي مطرح شده است . از آنجائيكه هدف روانشناسي تربيتي فهم صحيح تر تعليم و تربيت است مي توان به موضوع هاي زير براي اين علم اشاره نمود .

1-يادگيري[5] : ماهيت يادگيري ، عوامل موثر در يادگيري ، چگونگي تحريك يادگيرنده ، يادگيري مهارت هاي مختلف حل مسئله ، اجراي اصول يادگيري در وارد درسي و انتقال يادگيري ، امور راهنمايي و اداره كلاس ، كنترل و ارزش سنجي يادگيري هسته يا اساس كار روانشناسي تربيتي است .

2-رشد[6] : توجه به ويژگيهاي رشد انسان اهم موضوعات روانشناسي تربيتي مي‌باشد. در اين بخش روانشناسي تربيتي بدنبال موضوعات مختلف از قبيل اصول رشد، تاثير وراثت ، چگونگي پيدايش تفاوت هاي فردي در مراحل مختلف رشد كه بطور كلي بر تربيت فرد تاثير دارد مي باشد . روانشناسي تربيتي در اين راستا تلاش دارد كه فرايند رشد را طي زمان دنبال نمايد و بر اساس آن روشها و اصول خود را جهت ايجاد تغييرات مطلوب ويژگيهاي رشد در ادوار مختلف زندگي به ما نشان مي دهد كه فرد تا چه حد داراي آثاري طبيعي مي باشد .

3-شخصيت و سازگاري : اين مفاهيم وسيع مربوط به جنبه هاي متعدد شخصيت

كودك در سازگاريهاي اجتماعي و عقلاني و مربوط به رشد عقلاني وي مي باشد .

در اين قسمت موضوع هايي از قبيل عواطف ، بهداشت رواني شاگرد و معلم ، سازگاري كودكان استثنايي تربيت و منش و تاثير متقابل جنبه هاي اجتماعي يا جنبه هاي بدني، عقلاني و عاطفي رشد را در نظر گرفت .

4-اندازه گيري و ارزش سنجي : اصول اندازه گيري و تست و اجراي آنها در اندازه‌گيري و ساير استعدادهاي فعاليت هاي درسي ، سازگاري و اجراي نتايج اينگونه آزمايشها در كار مدرسه .

5-تكنيك ها و روشهاي روانشناسي تربيتي : روانشناسي تربيتي بعنوان يك رشته علمي براي مطالعه مسائل تربيتي روش و تكنيك هايي بوجود آورده است . متدهاي تحقيق و روش آماري قسمت مهمي از اين موضوع است .

روانشناسي تربيتي يك علم كاربردي است

بطور كلي پژوهش هاي علمي از جهت اين كه با چه هدفي شروع شده اند به دو دسته تقسيم مي شوند :

الف-علوم بنيادي ، ب-علوم كاربردي

علوم بنيادي : پژوهش هايي هستند كه در درجه اول تامين كننده نيازها ، كنجكاوي‌هاي افراد تحقيق كننده مي باشند . بدين معني كه انسان ذاتاً جستجوگر و كنجكاو است و مايل است كه از من و كيف امور بدور از اين كه براي او نافع باشد يا نه اطلاع حاصل كند . دانشمند علوم بنيادي سعي در كشف روابط ميان پديده ها مي كند و هدف عمده اي كه از تلاش علمي خود دارد اين است كه بتواند از نتايج  كار خود به يك تئوري يا نظريه اي از وضع موجود پديده ها برسد . البته بايد توجه داشت كه نتايج علم بنيادي يقيناً در خدمت علم كاربردي قرار خواهد گرفت .

علوم كاربردي : در اين گونه تحقيق محقق تلاش مي كن تا پاسخ هاي منطقي و اصولي نسبت به مسائل ضروري واساسي براي جامعه بشر پيدا كند . لذا همواره بدنبال نتايج مفيد است . پژوهشگر علم كاربردي بدنبال يافتن راه حل براي سوالات است كه پاسخ به آنها مي توان مشكلي را از بشر حل نمايد . بدين ترتيب عمده اختراعات و ابداعات همه ناشي از نتايج علم كاربردي است . همينطور شيوه و روشهاي عملي كه براي اداره كلاس و تربيت دانش آموزان ارائه مي شود و همگي حاصل از علم كاربردي است .

از شاخه هاي روانشناسي كاربردي به چند نمونه اشاره مي شو د :

روانشناسي باليني يا كلينيكي ، روانشناسي كودكان استثنايي ، روانشناسي صنعتي ، روانشناسي مديريت ، روانشناسي راهنمايي و مشاوره، روان شناسي آموزشگاهي و روانشناسي تربيتي .

اشاره‌اي مختصر به تاريخچه روانشناسي و روانشناسي تربيتي : از آغاز خلقت

بشر كنجكاوي هاي او در امور مختلف مشاهده است از آثار بجا مانده انسان چه از طريق خواب و چه از طريق تفكرات او بعد دوم تن و جسم به اشكال مختلف مدنظر قرار گرفته و انسان به اين موضوع كه موجودي دوبعدي است شناخت داشته ، تا اينكه به تدريج توانسته از طريق پيامبران الهي و علم خود به پديده روح يا روان آگاهي پيدا نمايد و پديده هاي رواني و روانشناسي را غيرمستقيم موردنظر قرار دهد اما از آغاز و شروع تمدن انسان در شرق زمين و غرب بخصوص در تمدن هاي باستاني دنيا ، علم روانشناسي همراه فلسفه و در كنار آن بيش و كم در زندگي انسان تجلي داشته و اگر در نظام آموزش و پرورش هاي جهان چه در تمدن هاي مشرق و چه غرب مطالعه اي نمائيم ملاحظه خواهد شد كه در مقاطع مختلف تحصيلي اين تمدن‌ها كاربرد روانشناسي به وضوح مشاهده مي شود و كودكان و نوجوانان و خانواده ها و نهادها و از دست آوردهاي روانشناسي زمان خود بهره گرفته اند . و روانشناسي تربيتي پيش از اين كه بعنوان يك رشته علمي جداگانه مطرح گردد تحت تاثير افكار فلسفي قرار داشته و فلاسفه اي همچون افلاطون ، ارسطو ، سقراط در اين رابطه سهم بسزايي داشته اند . ارسطو معتقد بود كه ذهن از توانائيهاي مختلف كه با هم در ارتباط هستند برخوردار است واين توانائيها را عبارت از استدلال ، تفكر ، تعقل ، عواطف و احساسات و نيروي اراده مي دانست . بعد از انقلاب رنسانس در قرن 16 رشد چشمگيري در علومي مثل زيست شناسي ، فيزيك ، شيمي ، رياضيات در دنيا مشاهده شد و درقرن 17 به بعد مسائل روانشناسي از ديدگاه دانشمندان بنامي  چون جان لاك و در قرن 18 توسط ژان ژاك روسو بخصوصي در بعد تربيتي و كودك مطرح گرديد و در قرن 19 در آلمان روانشناسي بصورت يك علم تجربي توسط ويلهم ونت مورد نظر قرار گرفت و امروز مكاتب و ديدگاه هاي بسياري در روانشناسي تربيتي كودك مطرح شده اند كه در صفحات بعد اشاره اي به آنها خواهيم داشت و شايان ذكر است كه در آثار و تاليفات و ديدگاه هاي دانشمندان ايراني مسائل روانشناسي تربيتي بسيار مفيدي مطرح شده است و دانشمندان از قبيل ابن سينا ، خواجه نصيرطوسي ، امام محمد غزالي ، بحث ها و نظرات موثري در تربيت كودك و روانشناسي تربيتي پرداخته اند و بخشي از آثار شعرايي چون سعدي ، مولانا ، حافظ و ده ها شاعر و نويسنده ديگر مي توان نام برد كه در روانشناسي تربيتي و مسائل رواني سهم بسزايي دارند .

روشهاي تحقيق در روانشناسي : تحقيق تجربي فرايندي است كه طي آن محقق مجهولي را هدف خود قرار مي دهد و سعي مي كند پس از مطالعات و بررسي هاي لازم به آن مجهول پوشش علم بدهد . هدف هر علمي دست يافتن به شناخت پيرامون موضوع مورد تحقيق خود است و علم روانشناسي نيز در صدد شناخت رفتار و علل به وجود آورنده آن است . شناختي كه علوم در صدد دستيابي به آن هستند را مي توان به

دو دسته توصيفي و ارتباطي طبقه بندي كرد .

شناخت توصيفي عبارتست از تحقيق و بيان ويژگيهاي يك پديده بدون توجه به ارتباط آن با ساير پديده ها براي مثال تشريح ساختمان يك سلولي و تحقيق پيرامون اجزاء‌تشكيل دهنده آن . شناخت توصيفي پديده اي به نام سلول را شكل مي دهد به همين ترتيب بيان وتوصيف يك رفتار و تشريح اجزاء تشكيل دهنده آن در مجموعه شناخت توصيفي قرار مي گيرد .

شناخت ارتباطي شامل مطالعه رابطه بين پديده ها و تاثير و تاثر آنها از يكديگر است . اين مرحله از شناخت علمي در صدد يافتن روابط بين دو پديده و در نهايت روابط بين پديده هاي مختلف در موضوع مورد مطالعه است . براي مثال يافتن ارتباط بين استفاده از وسايل سمعي و بصري و ميزان يادگيري يك شناخت ارتباطي مي باشد .

روانشناسي در بسياري از موارد از علوم وابسته مثل زيست شناسي ، فيزيك و شيمي استفاده مي كنند و از تحقيقات آنها در حل مسائل و موضوعات روانشناسي كمك مي‌گيرد و ضمناً برخي از اطلاعات را به علوم ديگر انتقال مي دهد و در بيشتر موارد هم خود بطور مستقل دست به تحقيقات تجربي مي زند و با شيوه هاي تجربي كه خاص اين علم است به شناخت لازم مي رسد .

تحقيق تجربي و مراحل آن : همانطور كه در صفحات قبل ذكر شد ، تحقيق تجربي

فرايندي است كه طي آن محقق مجهولي را هدف خود قرار مي دهد و تلاش مي كند پس از بررسي ها و مطالعات لازم به آن مجهول لباس علم بپوشد . مراحل آن عبارتند از :

1-طرح سوال (يا مسئله) : بنظر جان ديويي تحقيق از مرحله اي شروع مي شود كه محقق به مشكل يا مسئله اي برخورد كند اين مرحله را جان ديويي بصورت هاي مختلف بيان كرده است . مثلاً بوجود آوردن حالت هاي ترديد در مورد امري معين يا روبرو شدن با موقعيت هاي نامعين و غيرثابت بطور خلاصه آنچه كه انسانرا به تلاش براي امري معين تحريك مي كند پس از برخورد به مسئله يا مشكل بايد آنرا مشخص نمود و ضمن جمله اي بيان كرد روشن نمودن مسئله مورد تحقيق كار ساده اي نيست . بايد هر مسئله را از جهات مختلف در نظر گرفت و جهتي را كه محقق مي خواهد مسئله را از آن جهت مورد بررسي قرار دهد مشخص نمود ، مسئله جهت كار محقق را معين مي‌كند بنابراين در بيان مسئله بايد دقت كرد .

2-جمع آوري دلايل و اطلاعات : بعد از اين كه مسئله مشخص شد محقق مدارك و دلايل موجود را مورد توجه قرار مي دهد ، در اين زمينه كوشش مي كند تمام دلايل مربوط به مسئله را جمع آوري كند و آنها را با هم مقايسه نمايد . دلايل را در طرح و زمينه اي كه ارتباط آنها را روشن تر سازد قرار دهد . در اين مورد بررسي تجربيات ديگران و مطالعه نظر آنها و توجه بآنچه ديگران در مورد اين مسئله انجام داده اند به منظور دسترسي بيشتر بمدارك و دلايل مربوط به مسئله مورد بحث مفيد خواهد بود هر چه محقق در جمع آوري مدارك موجود و پيدا كردن دلايل مربوط به مسئله بيشتر كوشش كند و آنها را با هم مربوط سازد در تفسير و ترجمه اين مدارك توفيق بيشتري نصيب وي خواهد شد .

3-فرضيه ها : در ارائه فرضيه ها محقق به ترجمه و تفسير مدارك مي پردازد و با استفاده از مدارك موجود و راه حل ها با فرضيه هايي براي رفع اشكال يا حل مسئله پيشنهاد مي كند . در اين مرحله است كه محقق قدرت فكري خود را نشان مي دهد ، محقق نيز همين مدارك موجود را از جهات مختلف مورد بررسي قرار مي‌دهد و نتايج آنها را در مي يابد آنگاه يك يا چند راه براي حل مسئله در نظر مي‌گيرد .

4- آزمايش فرضيه ها : در اين مرحله محقق بايد فرضيه هاي مورد نظر را دقيقا بررسي كند و آنها را در معرض آزمايش قرار دهد مجدداً ارتباط اين فرضيه ها را با مدارك موجود مطالعه نمايد . اگر لازم باشد براي كسب دلايل تازه اقدام كند تا از طريق مشاهده يا آزمايش ارزش فرضيه ها را بررسي نمايد پس از آزمايش فرضيه ها و مقايسه آنها بايكديگر محقق بهترين فرضيه ها را انتخاب مي كند و آن را به عنوان راه حل موقتي مسئله مورد بحث مي پذيرد .

5- نتيجه گيري يا استنتاج وقتي محقق فرضيه اي را با توجه به اشارات و دلالتهاي آن و تطبيق آن با دلايل و مدارك موجود نپذيرفت و آنرا براي حل مسئله مناسب ديد احترام به نتيجه گيري مي كند و يك يا چند نتيجه را بعنوان اصل يا قاعده بيان بنمايد اين اصل وقاعده نيز آزمايش موقتي است يعني اعتياد آن تا زماني است كه مدارك و دلايل تازه اي كه پايه اين فرضيه را تزلزل كند بدست نيامده است .

روشهاي بررسي و تحقيق و جمع آوري اطلاعات در روانشناسي

در روانشناسي براي جمع آوري اطلاعات و بررسي تحقيق فرضيه ها از روشهاي مختلفي استفاده مي شود روشهايي از قبيل مشاهده آزمايش پرسشنامه مصاحبه مطالعه موردي وديگر روشها كه به توضيح مختصر به هر يك مي پردازيم .

روش آزمايش : روشي است كه در آن بر آزمودني شرايط ، حوادث و اقدامات تجربي بوسيله آزمايش كننده تحميل مي شود تا بدينوسيله روابط علت و معلولي بين آن تغييرات تحميل شده بر رفتار آزمودني مورد بررسي قرار گيرد مثلا يكي از مربيان در اثر مطالعه روشهاي مختلف معلمان در اداره كلاس معتقد مي شود كه روش دموكرافيك در فهم شاگردان علاقه مندي ايشان به كار و رشد شخصيت آنها موثرتر از روشهاي ديكتاتوري است اين مربي براي اين كه فرضيه يا نظر خود را ثابت كند يكي يا چند گروه از شاگردان دبستان يا دبيرستان را انتخاب مي كند وشرايط خاصي كه با اصول ديكتاتوري و همچنين روش دموكراسي سازگار باشد ايجاد مي نمايد وكار شاگردان را در شرايط مختلف در نظر مي گيرد وبا توجه به اصول وقواعد خاصي نتيجه اجراي هريك از روشها را تضمين مي كند وبالاخره مي تواند بوسيله آزمايش فرضيه يا نظر خود را تاييد يا رد نمايد .

در اين آزمايش گاهي استفاده از ابزار و وسايل معين ضرروي است ولي آنچه در جريان آزمايش اهميت دارد قدرت عقلاني محقق در ايجاد شرايط معين طرز استفاده از وسايل انتخاب و سايل يا افراد لازم توجه با آنچه در جريان آزمايش اتفاق مي افتد درك دلالتها و اشاره هاي آنچه در آزمايش مي بيند  ونحوه كنترل او در مورد عوامل و شرايط خاصي مي باشد .

روش مشاهده :

گاهي اجراي آزمايش براي بررسي علل و اسباب رفتار فرد ممكن نيست در اين صورت رفتار او را در موقعيت هاي مختلف مورد مشاهده قرار مي دهند معلمان مي توانند با آساني اين روش را در موارد مختلف دركلاس به كار برند .

در جريان مشاهد بايد جنبه هاي مهم رفتار را در نظر گرفت آنها را به موقع ياداشت كرد مشاهده كننده بايد متوجه باشد كه چه چيز رامشاهده مي كند وهدف او بايد مشخص باشد تمايل و طرز فكر خود را در بيان آنچه مشاهده مي كند نفوذ  ندهد . وبراي اطمينان از نتيجه مشاهده بايد آن را چند بار تكرار كند يعني مشاهده بايد به دفعات انجام شود .

بايد توجه داشت كه مشاهده علمي با مشاهده اتفاقي تفاوت مي كند آنچه كه انسان ها به طور روزمره مورد مشاهده قرار مي دهند به مشاهده اتفاقي يانامنظم شهرت دارد در حاليكه مشاهده علمي با دانش هدفي خاص با برنامه اي از پيش تعين شده انجام مي گيرد واز اين رو به اين مشاهده اصطلاحاً مشاهده منظم گفته مي شود ودر مشاهده منظم محقق مي داند دنبال چه چيزي بايد باشد وچه رفتارهايي را ثبت كند .

روش پرسشنامه :

از طريق پرسشنامه مي توان رفتار افراد را مورد مطالعه قرار داد . بشخص محقق سوالاتي طر ح مي كند و آنها را روي كاغذي مي نويسد و براي افرادي كه مطالعه رفتار آنها مورد نظر است ارسال مي دارد براي اينكه فرد مورد مطالعه بهتر از هدف و كار محقق آگاه شود لازم است نامه اي كه مشتمل بر توضيح وتشريح موزن ها هدف محقق از طرح آنها و علت انتخاب شخص يا اشخاصي معين از طرف محقق باشد ضميمه پرسشنامه نمايد .

نكات زير در پرسشنامه    است رعايت شود .

  • بقدر امكان خلاصه باشد .
  • موضوع مورد سوال آنقدر اهميت داشته باشد كه فرد يا افراد قسمتي از وقت خود را براي تهيه جواب آن صرف كند .
  • پرسشنامه بايد به منظور جمع آوري حقايق تهيه وارسال گردد نه بخاطر كشف عقايد يا نظر و حدس ديگران
  • سوالات بايد قابل فهم باشد بنابراين جمله ها بايد ساده بيان شود تا فرد مورد مطالعه مقصود از سوال را درك كند .
  • سوالات بايد با رعايت اصول منطقي تنظيم شود .
  • سوالات بايد طوري طرح شود كه تهيه جواب آنها دروقت كم بيشتر باشد .
  • پرسشنامه بايد تضمين تعليمات لازم جهت جوابهاي مربوط باشد .

در تنظيم و ترتيب ونوع پرسش ها دقت كافي بعمل آيد و انتخاب افرادي كه براي آنها پرسشنامه ارسال مي گردد بايد طوري انجام گيرد كه واقعا اين عده نمايند . گروه مورد نظر باشند در ترجمه و تفسير جوابهاي رسيده بايد نهايت دقت و بي طرفي را به كار برد .

روش مصاحبه :

يكي ديگر از روشهاي معمول در روانشناسي وتعليم و ترتيب روش مصاحبه حضوري است از طريق مصاحبه مي توان مدارك و دلايل خاصي جمع آوري نمود و صحت و سقيم فرضيه اي را بوسيله آن تعيين كرد .

در مصاحبه بايد هدف مصاحبه را براي فرد بيان نمود سوالاتي كه محقق مي خواهد از فرد مورد نظر بكند بايد قبلا آماده كرده باشد پاره اي از خصوصيات پرسشنامه بايد در مصاحبه رعايت شود اگر مصاحبه در مورد عده اي صورت مي گيرد سوالات بايد نسبت بهم يكسان باشد مصاحبه كنند بايد اعتماد و اطمينان فرد مورد نظر را جلب كند وبه او بفهماند كه منظور از مصاحبه و طرح سوال ها كشف علل و اسباب رفتار خاصي اوست و مطالب مورد بحث به هيچ وجه د راختيار ديگران گذاشته نخواهد شد . سوالات بايد بطور واضح بيان شود و جواب هاي فرد مورد نظر به عبارتي كه گفته مي شود ياداشت گردد تفاهم مشترك بايد بيان مصاحبه كننده وفرد مورد نظر موجود باشد روي اين اصل اگر مصاحبه كننده قبلا اطلاعاتي درباره فرد مورد نظر كسب كند مفيد خواهد بود شرايط مصاحبه و محل ودقت آن بايد طوري تهيه شود كه در جريان مصاحبه ونحوه سوال و جواب هاي موثر باشد .

روش مطالعه موردي 1

روش مطالعه فرد يا موردي به منظور مطالعه دقيق و كامل فرد و سوابق او صورت مي گيرد اين روش نه تنها در روانشناسي براي مطالعه يك فرد يا يك گروه به كار مي رود بلكه در جامعه شناسي نيز براي مطالعه نحوه تشكيل و رشد و ترّقي موسسات ونقش آنها نيز قابل او است فرويد موسس مكتب تحليل رواني نيز اين روش را در مطالعه رفتار افراد به كار مي برد .

و از اين راه بسياري از فرضيه ها ونظر خود را درباره تشكيل شخصيت انتقال خصوصيات دوره كودكي به دوره بلوغ منشا وعلل رفتار غير عادي از طريق مطالعه فرد و تاريخچه زندگي او مورد بررسي و آزمايش قرار داد . براي مطالعه فرد و درك زمينه هاي قبلي رفتار او بايد :

شرايط تولد كودك جريان رشد او در دوره كودكي قبل از بلوغ ودوره بلوغ موفقيت كودك در خانواده و شغل والدين بهداشت بدني و رواني والدين كودك روابط والدين با هم و با كودك نظر كودك نسبت به والدنش خود اندازه كنترل والدين در كارهاي كودك موقعيت خانه وضع همسايگي برنامه روزانه كودك و ارتباط با گروه همسن مورد مطالعه قرار گيرد .

مطالعه هوش و استعداد هاي مختلف كودك رغبت هاي او پيشرفت او در جريان تحصيلي ونظر معلمان و ساير اعضاء مدرسه نسبت به او نيز براي شناختي فرد و پي بردن به علل رفتار او موثر است .

مطالعه فرد مصاحبه نيز وسيله خوبي است مطالعه كننده بايد اطمينان فر د را نسبت بخود جلب كند با او تفاهم مشترك بر قرار سازد و فرد مورد مطالعه را آزاد گذ ارد تا آنچه در ضمير دارد بيان كند . در روش مطالعه فرد جنبه هاي ذهني يا شخصي فرد امتحان كنند زياد موثر است نحوه برخورد فرد مورد مطالعه يا محقق نيز در ترجمه و تفسير رفتار او تاثير دارد معذلك از طريق مطالعه فرد مي توان نظر كامل و جامعي درباره او پيدا كرد گذ شته او را مطالعه نمود وارتباط وضع فعلي او را با گذشته درك كرد حتي مي توان نسبت به آينده او نيز اظهار نظر نمود .

محقق بايد در تفسير حقايقي كه از طريق منابع مختلف درباره كودك به دست مي آورد نهايت دقت را به خرج دهد ، اجراي اين روش نه تنها در فهم علل رفتار كمك مي كند بلكه در درمان رفتار غير عادي افراد نيز موثر مي باشد .

استفاده از روش آمار :

استفاده از آمار در روانشناسي ، جامعه شناسي ، اقتصاد ، علوم زيستي و آزمايش هاي مربوط به آنها ودر تعليم و تربيت زياد صورت مي گيرد در اجراي آزمايش هاي رواني براي انتخاب نمونه يا گروه آزمايشي بايد از روشهاي آماري استفاده كرد براي اين كه گروه آزمايشي نماينده جمعيت يا مجموع افراد مورد نظر باشد بايد در انتخاب آن از روش اتفاقي يا روش كنترل شده كه نحوه انتخاب نمونه را از بيان جمعيت هايي كه از دسته هاي مختلف تشكيل شده است بيان مي نمايد استفاده كرد تعداد گروه آزمايش بايد طبق قوانين آمار باشد اگر مجموع چند صد نفر باشد گروه آزمايش بايد 50 درصد مجموع را تشكيل دهد در صورتيكه مجموع افراد چند هزار باشد گروه آزمايش بايد 10 درصد مجموع را تشكيل دهد

 

اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 5,310 تومان
(شامل 10% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 5,900 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
ravanshenasi-tarbiat_734340_1688.zip102.8k





دسته بندی محصولات فروشگاه

نظرسنجی

در کدام یک از رشته های زیر نیاز به فایل پاورپوینت دارید
کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست

تصویر ثابت

filesell filesell