تخفیف ویژه و دائمی بزرگترین و معتبرترین شرکت ارائه سرور و هاست برای سایت ها

اطلاعیه فروشگاه

اطلاعیه خرید فایلهای پاورپوینت: هنگام خرید پاورپوینت به نکات زیر توجه فرمایید. 1:در توضیحات فایل پاورپوینتها متن اسلاید ها در قسمت توضیحات کپی شده است و به هم ریختگی توضیحات به علت کپی مطالب هست: اصل فایلی که خریداری میکنید کاملا مرتب دقیق و استاندارد هست2:هیچ گونه تبلیغاتی داخل فایلهای پاورپوینت نیست3 :تمامی پاورپوینت ها کامل طراحی و تدوین شده اند و کاملا آماده ارائه هستند و نیاز به ویرایش و تنظیم کردند ندارند. توجه : هنگام خرید روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا زمان دریافت کدپیگیری سفارش ادامه دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید و یا بانک عامل را تغییر دهید توجه : هنگام خرید روی دکمه تکمیل خرید در صفحه بانک کلیک کنید تا پرداخت شما تکمیل شود مراحل پرداخت را تا زمان دریافت کدپیگیری سفارش ادامه دهید ؛ در صورتی که نتوانستید پرداخت الکترونیکی را انجام دهید چند دقیقه صبر کنید و مجددا اقدام کنید و یا از طریق مرورگر دیگری وارد سایت شوید و یا بانک عامل را تغییر دهید

تحقیق جامع درباره بررسی و ارزيابي آبريزش دهان

تحقیق جامع درباره بررسی و ارزيابي آبريزش دهان

فرمت فایل : word  (لینک دانلود پایین صفحه) تعداد صفحات 54 صفحه

 

 

 

 

 

بخشی از متن :

چه كسي؟ كودك و يا بزرگسال دچار فلج مغزي

چه مواردي؟ مولفه هاي ارزيابي آبريزش دهان

چرا؟ براي دستيابي به اطلاعات مناسب براي ارزيابي آبريزش دهان افراد

چگونه ؟ از طريق مصاحبه، مشاهده و تستهاي ويديو فلوروسكوپيك [1] (در صورت لزوم) در برخي مراكز، يك تيم كودك يا بزرگسال داراي مشكل آبريزش دهان را ارزيابي مي‌كنند وبعد با توافق كلي دستور العمل ها وتوصيه هايي را به فرد يا مراقبين او ارائه مي كنند. اعضاء تيم اصلي معمولاً شامل فرد مورد بررسي و خانواده يا مراقبين او، متخصص گوش و حلق و بيني [2]، آسيب شناسي گفتار و زبان، كار درمانگر، متخصص كودكان يا متخصص داخلي و داندانپزشك است.

مشورت با ساير متخصصان مثل نورولوژيست، ارتودنتيست، فيزيولوژيست، فيزيوتراپيست، و يا متخصصين بررسي رشد كودك [3] بسته به فرد مورد بررسي ممكن است لازم باشد.

ارزيابي تيمي امكان در نظر گرفتن همه جانبه شرايط براي تدوين و هماهنگي مناسب يك برنامه مراقبتي را فراهم مي كند. براي اجراي توصيه ها، مي توان منابع را شناسايي و تعيين كرد.

نقش دندانپزشكان بررسي اكلوژن و سلامت دهان و دندان فرد و ارائه توصيه هايي جهت رسيدگي به مشكلات قابل درمان مي باشد. متخصص گوش و حلق و بيني بسندگي مسير عبور هوا را بررسي و هر گونه انسداد ناشي از انحراف تيغه بيني، وجود لوزه سوم، سينوزيت يا آلرژي را درمان مي كند. متخصص كودكان يا داخلي سلامت عمومي فرد و هر گونه تاثيري را كه آبريزش دهان روي سلامت عمومي فرد مي گذارد مورد ارزيابي قرار مي دهد. كار درمانگر يا فيزيوتراپيست بررسي وضعيت بدن (پوسچر) و نشستن را انجام مي دهد.

نقش آسيب شناس گفتار زبان گرفتن تاريخچه اي از مشكل فرد، ارزيابي ساختار و عملكرد مكانيزم دهاني- صورتي در كنترل دهان و بلع بزاق و نيز تعيين شرت آبريزش دهان است. علاوه بر اين، آسيب شناس گفتار و زبان ميزان كاركرد زباني بيمار و توانايي او را در درك و انجام دستور العملهايي كه مي تواند براي برخي از انواع درمانها مهم باشد، تخمين مي زند.

آسيب شناس گفتار و زباني كه در مدرسه يا مركزي كار مي كند كه هيچ تيمي براي انجام يك ارزيابي جامع وجود ندارد، بايد با اولين پزشك بيمار جهت تبادل اطلاعات حاصل از ارزيابي ، مشورت كند. رويكردهاي درماني كمكي [4]نيز بايد با اين پزشك مورد بحث قرار گيرد.


تاريخچه

جريان ارزيابي بايد با يك مصاحبه از بيمار و يا مراقبين او شروع شود. نظر آنها در مور ميزان و شدت آبريزش دهان بايد به عنوان هدف ارزيابي اخير و همچنين به عنوان قياسي براي ارزشيابي تاثير درمان ثبت شود. اطلاعات مربوط به تاثير اجتماعي آبريزش  دهان بر فرد بايد مورد توجه قرار گيرد. آگاهي فرد از اين مشكل و همچنين انگيزه او براي تغيير اين رفتار بايد ارزيابي شود.

توصيف آبريزش دهان

آلاير، بلاسكو، هابرفلنر (2002) و كريسدال و وايت (1989) روشهايي را براي توصيف آبريزش دهان پيشنهاد كردند. آنها اظهار كردند كه آبريزش دهان خفيف زماني است كه بزاق روي لبها بماند. آبريزش دهان متوسط موقعي است كه بزاق روي لبها و چانه ديده شود. وقتي بزاق از لبها و چانه روي لباس بريزد، آبريزش دهان ، شديد است و آبريزش  دهان عميق زماني است كه بزاق روي كتاب، ميز يا ساير چيزهايي كه جلوي فرد است بريزد.

ارزيابي ساختارهاي دهاني- صوتي [5]

ارزيابي شامل مشاهده لبها، زبان و كام به منظور بررسي نواقص ساختاري و تعيين دامنه حركت اين ساختارهاست.

هر گونه الگوي حركتي غير طبيعي مثل بلع معكوس [6]يا پيش آمدگي فك [7]بايدمورد توجه قرار گيرد. فرد بايد بيش از يك دوره زماني مورد مشاهده قرار گيرد تا بتوان شدت آبريزش دهان او را به طور قطعي و ثابت تعيين نمود. در صورت امكان لازم است در موقعيتهاي مختلف مشاهده شود. اين موقعيتها شامل مشاهده فرد در وضعيت نشسته با قرار گيري سر رو به جلو مثل زماني كه فرد در حال صحبت كردن يا تماشا كردن تلويزيون است؛

مشاهده او در حين انجام فعاليتهايي كه نيازمند تغيير وضعيت سر است و نيز مشاهده فرد در هنگام خوردن مي باشد. در صورتي كه شخص در ساير موقعيتها نيز آبريزش دهان داشته باشد، مثلاً هنگامي كه مشغول انجام فعاليتي روي زمين است، بايد در آن موقعيتها نيز مورد مشاهده قرار گيرد. تعيين ميزان آبريزش دهان در هر موقعيت بايد صورت گيرد. اين مورد مي تواند با گزارشهايي كه توسط فرد يا مراقبين او داده مي شود مقايسه شود و اين اطلاعات بايد براي مقايسه با ميزان آن پس از درمان ثبت گردد.

ارزيابي بلع

تلاش فرد هنگام بلع بزاق بايد مورد مشاهده قرار گيرد. هر گونه رفتار غير طبيعي مثل مشكل در بستن لبها، بلع معكوس، مشكل با شكل و اندازه لقمه يا راندن آن به سمت حلق بايد مورد توجه قرار گيرد. وضعيت بلع مايعات و ساير مواد نيز بايد بررسي شود. در صورتي كه علائمي از آسپيره كردن ، كيفيت صوتي نمناك [8] سرفه و يا خفگي [9]وجود داشته باشد، بررسي ويدئو فيلوروسكوپيك بلع يا ساير بررسيهاي ابزاري مربوط به توانائي بلعيدن بايد انجام شود .

ارزيابي زباني [10]

ارزيابي عملكرد زباني بايد با توانايي هاي فرد شامل ميزان مشكل حركتي او، هماهنگ باشد. اين مورد براي فراهم كردن يك برنامه درماني مناسب، مهم است. براي يك كودك يابزرگسال دچار مشكل حركتي خفيف و توليد گفتار طبيعي يا ديزارتري خفيف ارزيابي استاندارد رسمي مي تواند انجام شود. بالعكس، براي فردي كه دچار مشكل در پاسخگويي از طريق گفتار يا اشاره كردن است، ارزيابي با چالش هاي فراواني همراه است. بخشهايي كه در ادامه خواهد آمد شامل پيشنهاداتي است براي ارزيابي بيماراني بامشكل حداقل متوسط در حركات ظريف و ديزارتري متوسط .

نوزادان و كودكان

چه كسي؟ نوزاد يا كودك دچار فلج مغزي

چه مواردي؟ ارزيابي توانايي هاي زباني

چرا ؟ براي تعيين اينكه آيا رشد زباني فرد با توجه به سن تقويمي و سطح شناختي او طبيعي است يا غير طبيعي

چگونه ؟ گزارش والدين؛ مشاهده تعاملات كودك و والدين؛ روشهاي ارزيابي رسمي و استاندارد

در بسياري از موارد، درمانگر مجبوراست كه حداقل تا حدي به گزارش والدين يا مراقبين براي كسب اطلاعاتي در مورد سطح زبان دركي و بياني نوزاد يا كودك، تكيه كند. مشاهده تعاملات بين والدين/ مراقبين و كودك/ نوزاد نيز مي تواند كمك كننده باشد. در بعضي موارد ، لازم است كه از مراقب در مورد شيوه ارتباطي كودك براي بيان نيازهاي اوليه اش مثل اظهار درد، گرسنگي و يا ناراحتي سوال شود. بوكلمن و سرايدا(1998) سه ساختار اساسي براي ارتباط پيشنهاد كرده اند كه شامل علائم جلب توجه، پذيرش و رد مي باشد. ياد گيري شيوه انتقال اين موارد بسيار مهم است. وقتي درمانگر سوال مي كند "كودك چه چيزهايي را مي فهمد" پاسخ مراقب معمولاً اين است "او هر چيزي را كه بگويم متوجه مي شود" . فهرست كردن سيستماتيك مواردي كه نوزاد يا كودك واقعاً‌درك مي كند و روش هاي پي بردن به اين موارد بسيار مهم است. برخي كودكان وقايع را بيشتر از طريق اتفاقات روزمره يا راهنماهاي بينايي درك مي كنند تا كلمات . به عنوان مثال ممكن است كودكي معناي جمله " الان موقع آماده شدن براي مدسه است" را متوجه نشود اما با آمدن اتوبوس يا ديدن كوله پشتي اش به معناي آن پي ببرد.

اگر كودك زبان شفاهي داشته باشد، يك نمونه زباني شامل حداقل 50 گفته بايد گرفته شود و براساس روش ميلير( 1981) مورد تحليل قرار گيرد. براي برخي از كودكان حداقل چند روش ارزيابي استاندارد رسمي مي تواند به كار رود اگر چه شيوه پاسخ ممكن است نياز به تغيير داشته باشد. به عنوان مثال، كودكي كه نمي تواند به تصاوير اشاره كند، با نگاه كردن به آنها مي تواند پاسخ درست را انتخاب كند. ليستي از آزمون هاي مناسب موجود براي كودكان زير 3 سال در جدول 3-2 آمده است. اين ليست شامل ابزارهايي است كه از لحاظ تجاري در دسترسند ولي ؟

 

بزرگسالان

چه كساني؟ بزرگسالان دچار فلج مغزي

چه مواردي ؟ ارزيابي توانايي هاي زباني

چرا؟ براي تعيين اينكه آيا رشد زبان با توجه به سن تقويمي و سطح شناختي فرد طبيعي است يا غير طبيعي

چگونه ؟ گزارش والدين؛ مشاهده تعاملات والدين و كودك؛ روشهاي ارزيابي رسمي استاندارد شده .

ارزيابي عملكرد زباني بزرگسالان مثل نوزادان و كودكان مي تواند از طريق مصاحبه با والدين يا مراقب او و يا از طريق ارزيابي مستقيم صورت گيرد. اگر فرد زبان بياني داشته باشد، بايد يك نمونه گفتاري شامل حداقل 50 گفته از او گرفته شود و مطابق با روشهاي ارائه شده توسط ميلر (1981) مورد تحليل قرار گيرد. در ارزيابي مستقيم ، ممكن است فرد توانايي پاسخگويي كلامي يا اشاره كردن را نداشته باشد و به همين دليل تغييراتي در شيوه پاسخگويي اعمال شود مثلاً از جهت نگاه يا اشاره كردن به اعداد براي انتخاب يك تصوير از بين 4 تصوير استفاده شود. با اين وجود ، هر تغييري كه در شيوه پاسخگويي صورت گرفته ، بايد در گزارش نتيجه آزمون آورده شود. جدول 4-2 ليستي از آزمونهايي را ارائه مي دهد كه مي تواند براي افراد دچار درگيري حركتي متوسط تا شديد و ديزآرتري متوسط تا شديد مناسب باشد. البته اين ليست، يك فهرست كامل از تمام ارزيابيهاي زباني موجود، نيست.

تخمين صحيح سطح عملكرد زبان دركي و بياني فرد و توصيف نقاط ضعف و قوت او ، به درمانگر جهت تعيين اهداف و روشهاي درماني مناسب كمك خواهد كرد. اين موارد به تعيين پيش آگهي درباره رشد ارتباط كلامي واينكه كداميك از سيستم هاي ارتباطي آلترناتيو مي تواند مناسب باشد نيز كمك مي كند.

جدول 4-2 روشهاي ارزيابي عملكرد ارتباطي براي افراد بالاي 3 سال

آزمون واژگان تصويري پي بادي [11]

براي ارزيابي واژگان دركي به كار مي رود. وقتي يكي از موارد اسم برده مي شود فرد بايد به يكي از چهار تصوير سياه و سفيد اشاره كند. كتابچه راهنما، نمره استاندارد، [12]، رتبه هاي صدكي [13] و هم ارزهاي سني [14]را در اختيار آزمودني قرار مي‌دهد. اين آزمون امكان مقايسه تفاوت بين نمره استاندارد را با آزمون واژگان بياني فراهم مي كند و براي افراد 2 سال و 6 ماهه تا 90 سال و 11 ماهه مناسب است.

آزمون واژگاني بياني [15]

واژگاني بياني را از طريق درخواست از فرد براي ناميدن تصاوير رنگي ارزيابي مي كند. كتابچه راهنما...... . اين آزمون ...... با آزمون واژگان دركي پي بادي III فراهم مي كند و ...

آزمون واژگان بياني تصوير تك كلمه- ويرايش شده [16]

براي ارزيابي واژگان بياني به كار مي رود. كودك تصاوير سياه و سفيد را مي نامد. كتابچه راهنما... براي كودكان 2 تا 11 سال و 11 ماه مناسب است.

معيار زباني پيش دبستاني [17]

براي ارزيابي مهارتهاي زبان دركي و بياني به كار مي رود. تصاوير رنگي هستند. كتابچه راهنما... نمره زباني كامل به دست مي آيد.

محدوده سني براي اجراي اين آزمون از تولد تا 6 سال و 11 ماه است.

ارزيابي باليني پايه هاي زباني- پيش دبستاني [18]

توانايي هاي زبان دركي و بياني كودكان 3 ساله تا 6 سال و 11 ماهه راارزيابي مي كند. تصاوير رنگي هستند. نمره هاي استاندارد زير آمون، نمره هاي استاندارد زبان دركي و بياني، صدكها، [19]و نمره هم ارز سني را در اختيار آزمونگر قرار مي دهد.

ارزيابي باليني پايه هاي زباني-4 [20]

توانايي هاي زباني... افراد 5 ساله تا 21 سال و 11 ماهه را ....

آزمون موفقيتهاي [21]ردي پي بادي [22]

داراي زير آزمونهايي است كه اطلاعات عمومي، بازشناسي خواندن [23]، درك مطلب، رياضيات، هجي كردن (املاء) و بيان نوشتاري (انشاء) [24]را مورد ارزيابي قرار مي دهد.

 

اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 4,140 تومان
(شامل 10% تخفیف)
مبلغ بدون تخفیف: 4,600 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
abrizesh-dahan_735524_8669.zip46.9k





دسته بندی محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات

نظرسنجی

از چه طریقی با فروشگاه ما آشنا شده اید
کدام نوع از فایل های زیر مورد نیاز شماست
هاست filesell هاست

تصویر ثابت